Börja med padeltennis

Padeltennis har på kort tid blivit en stor sport bland vanliga människor. Sporten påminner om en blandning mellan squasch och tennis. Man spelar på en plan som påminner om traditionell tennis, men har väggar att slå bollen mot, precis som i squasch.

Vad behövs för att spela padeltennis?

För att spela behöver man ha ett riktigt bra padelracket och en boll. En padelbana finns i lite olika utföranden. Det finns aluminiumbana, panoramabana eller det vanligaste, en enkel padelbana. Dessa banor verkar ploppa upp lite överallt, så söker man efter bana på nätet, ska man inte bli förvånad om det finns en alldeles i närheten. För den som vill bygga sig en egen bana är ett pris på omkring 300 000 kr inte ovanligt.

Så spelas padel

Man använder i padel samma sätt att räkna poäng som i tennis, d.v.s. 15, 30 och 40. För den oinvigde kan det se konstigt ut, men det innebär ungefär att att räkna 1,2 och 3 poäng. Även set räknas som i tennis, där ställningen 6 mot 6 går till ett avgörande tiebreak, som då avgör. Vad som däremot inte känns igen från tennis är att i padel slås serven från midjehöjd. Man har även möjlighet under själva spelets gång att nyttja väggarna, på det sätt man känner igen ifrån squasch.

Fysträning för att bli bättre padelspelare

Det finns några enkla övningar man kan träna för att blir en bättre padelspelare, och helt enkelt vinna fler matcher.

  • En riktig klassiker är Benböj som tränar hela kroppen, särskilt om man tränar med skivstång och hela tiden ökar vikten, om än i långsam takt. Denna övning skapar explosivitet och ökar den fysiska förmågan på de flesta plan i kroppen. En bra grundövning.
  • Magträning med olika situps övningar ger bålstabilitet som är bra för alla racketsporter. Här kan man träna klassiksa situps kombinerat med olika plankövningar. Det finns mägder på nätet att googla fram.
  • Medicinbollsövningar är bra för att träna motoriken och förmågan att kunna träffa bollen hårt med racket. En medicinboll kan finnas i flera olika storlekar och framförallt tyngder. Man kan kasta den hårt mot en vägg och upprepa. Här är det bra att använda en sidorotation för att någorlunda efterlikna en spelsituation som man slår en backhand eller forehand. Man kan också kasta bollen med hård kraft ner i golvet och upprepa.
  • Olika övningar med gummiband, kan göra att man slår bollen hårdare. Gummiband är väldigt mångsidiga så det finns massor av övningar för att träna baksidan av axlarna och även utsidan.
  • Olika övningar för att få en bättre hållning, kommer även att hjälpa till i padelspelet. Idag är väldigt många alltför framåtlutande i sin hållning, med nacken lätt framåt böjd. Det kan bero på det stillasittande livet framför datorer och skärmar som påverkat oss. Vi tittar gärna ned på mobiltelefonen lite för mycket, vilket gör många lätt kutryggiga. Det här kan negativt påverka de rörelser man behöver vara både rörliga och stark i, då man spelar padeltennis. Men med rätt övningar går det att träna bort.